Vita hästar och gamla klänningar

2012-01-14 @ 16:08:41
Här nedanför är en av klänningarna jag "räddade" från att hamna hos Röda Korset eller Veras Garderob som är en supermysig vintagebutik här i Borås. Den är verkligen sådär organiserad och kärleksfull, hon älskar second hand-kläder, och inte alls sådär unken som en del kan kännas. Jag försöker verkligen ändra min inställning till vintage-kläder för jag tycker att det är ett toppen sätt att försöka tona ner den enorma överkonsumtion som sker i dagsläget i och med det snabba modet och kedjornas enorma utbud av kläder. Men det är svårt, jag såg fram emot att spana in Beyond Retro i Göteborg när jag var där i onsdags men blev besviken att det endast var en liten hörna inne på Topshop som jag för övrigt kom ihåg att jag varit på förut. Där luktar det gammalt och slitet, är inte så organiserat och priserna känns för höga speciellt när man blir påmind att man kan köpa nya Topshop-kläder för samma summa om inte billigare. Däremot så tycker jag om Beyond Retro i Stockholm. Mina rumskompisar handlar desto mer second hand, de gör hur fina fynd som helst och ofta från nätet. De får helt enkelt lära upp mig. Igår kom det ett paket till en av dem med en otroligt fin, men väldigt delikat och skör, broderad spetsklänning från 20-talet! Inte bara är det inne med 20-tals mode just nu (och kommer ännu starkare till våren, so write that down), den är också vacker och antik. Därav en hög prislapp. Men som hon sa: "tänk vad roligt att ge den vidare till mina barn sedan".
Klänningen är röd med vita hästar ifall det inte syns på bilderna, gissar att jag inte kommer använda den supermycket men känns som en skön klänning att bara slänga på sig en sommardag när man inte ska göra något speciellt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0