Inredningsmani.

2012-01-12 @ 12:52:37
Nu har mina besökare åkt hemåt igen och lämnat mig här (dom åkte för ett par timmar sedan). Det känns som det ska men såklart väldigt tomt. Nu på morgonen har jag (vi) passat på att möblera om i mitt rum, det blev hur bra som helst och känns nu dubbelt så stort som innan. Det är till och med så att jag inte har tillräckligt med möbler för att fylla ut det, härligt med en anledning till att handla nytt! För av någon okänd anledning har det dragit väldigt mycket i min inredningsådra de senaste dagarna, jag vill ändra om och framhäva den stil jag ser i mitt huvud. Den innehåller bland annat Persiska Mattor, gärna handknytna. Och de som har koll på sånt vet att prislappen är väldigt, väldigt hög. Däremot har Ikea fått in några väldigt fina som jag spanade in i Örebro på vägen ner, jag drömmer bland annat om den här. Även Mio hade någon passande. Blir att hålla utkik på Blocket helt enkelt. Är även inne på att köpa en Pax garderob med skjutdörrar från Ikea, helt ofattbart att jag nu har plats med en sådan! Det vill säga om jag slänger ut (säljer) min dubbla Malm byrå, men ärligt talat har jag redan tröttnat lite på den så det svider knappt något alls. Listan kan helt enkelt bli lång med saker jag vil ha/behöver, men det är roligt att förändra och det är klart att det påverkar hur man trivs och mår utifrån hur det ser ut runt omkring.
Lite roligt är det att Ikea har sån stor påverkan på hur vi möblerar hemma, vad jag märkt så utgår de allra flesta ifrån just Ikea när de ska göra om hemma eller flytta till ett eget hem. Man kollar med dem först, tar sig en dagstripp till närmaste varuhus och sedan kanske man kompletterar från andra ställen. Men oftast slutar det med ett hem inrett med inget utom Ikea-möbler. Och anledningen är lika enkel som slagfärdig; de har allt och lite till med bra priser och oftast helt okej kvalitet. Jag är för övrigt väldigt inne på antika/gamla möbler just nu, det ska se lite slitet och använt ut för det bidrar till en hemtrevlig känsla, ungefär som en ingådd persisk matta eller en insutten barockfåtölj, även om jag alltid tyckt om enkla och stilrena möbler. Så en kombination av de två vore toppen.
Slängde ihop ett kollage med prylar jag vill inreda mitt rum med just nu, tycker att det skulle bli så mysigt! Kanske inte så kvinnligt då det är lite robustare möbler och djupare färger, men det är så det ska vara. Sen får man såklart blanda in ännu mer textilier och prylar, tänker mig djupa blåtoner och kanske lite grönt. Det allra mesta på kollaget är från Ikea, förutom koppen som är från Indiska och soffan från Mio. Jag kanske borde anmäla mig till ett inredningsprogram så att någon kommer och styr upp det här åt mig? Och framförallt finansierar det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0