I love my books...

2012-01-26 @ 21:03:41
Idag blev jag rånad, eller åtminstonde så blev mitt kontokort länsat....Och det av ingen mindre än en studentbokhandel. Okej, jag stoppade frivilligt ned mitt kort i chiphållaren och ja jag visste att det skulle dras pengar, men jag hade faktiskt inga andra valmöjligheter. Det var under hot; betala eller kugga kurserna. I ett sådant ultimatum finns egentligen endast ett alternativ, att fiska fram plånboken, plågsamt dra upp kortet och i en snabb rörelse pressa ned det i angivet "korthål" tätt följt av en fyrsiffrig kodkombination. Sen är det över och du är fri att lämna anstalten, kanske inte med hedern i behåll men åtminstonde med några mer eller mindre livsnödvändiga böcker. I mitt fall (denna gång) blev det Fabric Glossary och Apparel Manufacturing. Varav en är ett set om tre och den andra en onödigt tjock och mångsidig bok. Båda är på engelska med en hel del härliga facktermer.
Så, som så många studerande före mig har gjort, ställer jag mig frågan; varför ska kurslitteraturen ha en sådan överdrivet hög prislapp? Logiken är frånvarande och totalt oförståbar. Studenter har i många fall har krass ekonomi (det är allmänt känt) och där känner ytterst begåvad person att, fasen, vi kan ta överpris för kurslitteraturen, studenterna kommer att köpa den ändå. Sant, det gör vi. Men inte med glädje och kanske fäller vi till och med någon tår i våra ensamma 10 kvm studentrum som vi är tvungna att bo i. Men visst köper vi den, alla gånger. Även om vi vet att det inte är några specialutformade ark som den exklusiva texten (texten=värdefulla och betydande ord) blivit varsamt tryckt på, eller att innehållet är så fantastiskt att inte vem som helst ska ha råd att ta del av det. Vi vet till och med att framsidorna (och baksidorna) inte är designade av en känd, framgångsrik (högavlönad?) grafisk designer. Trots att det i det stora hela är en helt vanlig bok så accepterar vi att den, istället för ett normalpris på kring 259:-, kostar 699:-, så stor är vår längtan efter att suga i oss ny och spännande kunskap. För allt vi vill är ju att lära oss mer och om priset är högt, so be it! Then we'll might just read the book...twice!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0