Affärsidé och spaghettitorn .
2011-11-30 @ 17:30:50
Workshopen fick nya tankar och idéer att komma till och var allmänt bra. Den började med en "Spaghetti Competition" som gick ut på att bygga det högsta tornet av spaghetti och högst uppe skulle det ligga en marshmallow. Det vi fick använda oss av var 20 st spaghetti, 1 m tejp, 1 m tråd och 1 marshmallow. Vad den går ut på och hur det går till hittar ni här: http://www.youtube.com/watch?v=H0_yKBitO8M . Vi var alltså i olika lag och mitt lag vann med ett 69 cm högt torn.
Efter det var det dags att börja med själva "företaget". Vi blev tilldelade ett slumpvist koncept, eller vad vi ska kalla det, och vi fick de här orden: lågenergilampa, synas och musiker. Sen gjorde vi steg för steg affärsidé, marknadsplan, empatikarta och affärsplan.
Det vi brainstormade fram som affärsidé och plan var ungefär: Merchendise som lyser upp i mörkret. Tröjor och mössor med bandtryck som är vävda/stickade med smart textiles som gör bandnamnet och trycket självlysande i mörker. Detta ger ägaren en tillhörighet och image samt en exklusivitet då merchen endast säljs vid konserter och festivaler samt i begränsad upplaga. Målgruppen är Subkulturella Sigge som ständigt lyssnar på musik, har egna musikdrömmar och är medveten.
För att marknadsföra produkten kommer vi använda oss av aktivister/ambassadörer (så som DJ:s och artister) och undvika media då vi vill hålla det exklusivt.
Köpet medför ett speciellt ID som kräver registrering för att sedan ge tillgång till bandens privata nyhetsflöde, forum för likasinnade samt "hemliga" erbjudanden.
Vi säljer en kultur och en livsstil genom merchendisen.
Vi sa givetvis en hel del mer, ni får dock nöja er med denna svamliga beskrivning och mitt hastiga kollage. Tycker att idén är häftig och unik, och hela grejen med smart textiles är innovativ och miljösmart. Mycket av den forskning som görs här i Borås handlar just om det.
Kommentarer
Trackback